De eerste indruk van Sri Lanka - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van Lianne en Maaike Westenberg en Spit - WaarBenJij.nu De eerste indruk van Sri Lanka - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van Lianne en Maaike Westenberg en Spit - WaarBenJij.nu

De eerste indruk van Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Lianne en Maaike

18 Januari 2015 | Sri Lanka, Moratuwa

Beste lezers,

Zo wij zijn veilig aangekomen in Sri Lanka. De eerste reactie was dat het stuk wamer is dan Nederland, het is nu al paar dagen rond 30 graden.

Een onverwachte positieve bericht gekregen vlak voor onze vertrek. We mochten gratis 1 koffer extra mee nemen en die hebben wij vol gestopt met electronica. Wij waren erg blij met deze bericht zodat wij in een keer alle spullen kan laten zien aan de school

We werden verwelkomd door Tineke (directie van school) en haar zoon op de school. Na een lange taxi rit van 2 uren. De wegen zijn hier niet allemaal even glad als in Nederland maar wij hadden een bewkame taxi-chaffeur die op slechte stukken wegen een stuk rustiger ging rijden. Na aankomst kreeg taxi-chaffeur een kopje thee.

Wij zijn bij haar thuis kopje thee en glas water gaan drinken daarna hebben wij ook daar gegeten en veel verhalen gehoord hoe de cultuur en leefwijze hier is.

De volgende dag hebben wij tijdens het pauze met de kinderen samen badminton gespeeld. Toen de pauze afgelopen was hebben wij een rondelieding gehad. Door de rondleiding heb indruk gekregen hoe de school in elkaar zit. Er zit op dit moment nog wening kinderen op school. Dit heeft te maken met verkiezingen van nieuwe president en de komst van de paus in Sri Lanka. De scholen zou eerst oorspronkelijk 5 januari beginnen maar ze beginnen nu pas morgen (19 januari).
's avonds hadden we een namenspelletje met kinderen gedaan.

Gisteren hebben wij geholpen om de schommel en de wip te schuren en te verven. Hierbij heb je ook leuke contacten met de kinderen. Na dat de schommel af was met verven heeft een van de kinderen gezien dat de eekhoorn op de schommel en de wip heeft geklommen. De afdruk van de pootjes op de wip en de schommel.
Rond 4 uur kregen wij te horen dat wij naar de tempel gingen van boeddhisme. hiervoor hebben wij moeten omkleden want je moest lange broek aan, lange mouwen t-shirt aan en de voorwaarde is dat een van beide kleding licht/ wit is.

Vandaag hadden we grote stukken stenen uit de speeltuin gehaald, samen met de kinderen. Sommige kinderen lopen met de blote voeten naar de speeltuin, dit is een voorzorgsmaatregeling.
We hebben met Pathum (dove medewerker van school) naar de stad geweest om boodschappen te doen.
We hebben spullen van electronica waaronder trilwekkers, hoortoestellen etc aan Tineke, haar zoon en Pathum laten zien.

Dinsdag laten wij het zien aan de medewerkers en leggen dan ook meteen uit hoe het systeem werkt zodat ze op hoogte zijn hoe het werkt en wat het is. Want ze gebruiken deze systeem nu voor het eerst.

Groeten uit Sri Lanka

• 18 Januari 2015 - 15:21

Dikkie Van Dommelen:

Hallo Lianne en Maaike,

En dan eindelijk is het zover: veilig geland op het vliegveld, vlakbij Negombo. Zo'n eerste reis via Colombo naar Moratuwa is al een avontuur; al dat verkeer, soms een echte chaos.

Tineke, Susiri, haar man en Mudith haar zoon zullen blij zijn met alle informatie over dovenonderwijs en andere verhalen uit Nederland. Al die spullen . . . wat hebben jullie er hard voor gewerkt! Hé Maaike, plannen en uitvoeren, dat is jou prima gelukt!

Jullie schrijven dat sommige kinderen als voorzorgsmaatregel met blote voeten naar de speeltuin lopen . . . dat begrijp ik niet zo goed.

Ondanks de warmte toch goed kunnen slapen?

Hartelijke groet,

Dikkie

• 18 Januari 2015 - 15:22

Cenet:

Hallloooooooooooooooo Lianne en Maaike,

Mooi zo dat jullie veilig zijn aangekomen. Ik heb jouw eerste reisverslag gelezen op weblog en ik vond het fantastische om te horen!

Wauw dertig graden in Sri Lanka, wat heerlijke weer! Wat leuk dat jullie bij tempel van boeddhisme op bezoek waren en wat leuk dat jullie samen met de kinderen badminton hebben gespeeld.

Veel succes en geniet ervan!

Liefs, Cenet

• 19 Januari 2015 - 14:45

Leontine Koenders:

Hoi Lianne en Maaike,

Geweldig,dat jullie zoveel spullen voor dove school en dove kinderen hebben meegenomen. Echt super! En Ik vind het leuk om te lezen wat jullie helemaal gedaan hebben. Joh leuk,dat de afdruk van pootjes van de eekhoorn op de schommel staat. schattig,he! jaa de eekhoorn is mijn grote favoriet :-)

Lianne, laat me even weten als je Els Lemahieu zou ontmoeten. En wil je ook foto maken als jullie samen op de foto staan? Goed :p Els wilt graag gaan helpen... Ik hou af en toe regelmatig kontakt met Els via chatten.. Els laat ook haar foto's aan mij zien. Prachtig!

Leuk,dat jullie de wip en schommel geverfd hebben. Dove kinderen kunnen meer spelen! Heel goed van jullie dat dove kinderen en jullie de stenen hebben opgeraapt. Het maakt dove kinderen gemakkelijker om prettig gaan te lopen.

Hou kontakt!

Succes verder!

Liefs, tientje xxx

• 20 Januari 2015 - 18:22

Delina:

Hoi Lianne,

Wat leuk dat je nu in Sri Lanka bent!
    Hoe lang blijven jullie daar? En wat gaan jullie daar allemaal doen?
    Ik ben heel benieuwd. Ook hoe het onderwijs daar is.
    Wat goed van jullie dat jullie veel spullen hebben meegenomen!
    Daar zullen ze op de dovenschool wel heel blij mee zijn!

Een fijne en goede tijd toegewenst!

Groetjes, Delina

• 20 Januari 2015 - 20:20

Eva:

Hoi Lianne en Maaike,

ik heb jullie verslag gelezen. jullie hebben wel aardig veel gedaan afgelopen eerste dagen in Sri Lanka zeg! Wat ben ik zo jaloers op jullie de feit dat jullie lopen zonder winterjas, handschoen etc buiten... 30 graadjes! <3

• 21 Januari 2015 - 09:46

Sofie:

Hoi meiden,

Een leuke eerste reisverslag! Jullie hebben direct in de eerste dagen al veel kunnen doen en zien daar, dat belooft nog wat voor de komende dagen/weken! Leuk dat jullie samen met de kinderen aan de schommel en de wip hebben gewerkt. Hebben jullie uiteindelijk nog een eekhoorn gespot met andere kleur pootjes? :P

Geniet ervan!

• 24 Januari 2015 - 12:48

Lianne En Maaike Westenberg En Spit:

Beste lezers,

Hartelijke bedankt voor jullie reacties.
    Dikkie, bedankt voor het erkennen van onze taalfoutje. De zin had eigenlijk moeten zijn dat “ de kinderen met blote voeten in speeltuin rond lopen” .

Wij kunnen prima slapen ondanks het warmte, want s’ avonds is het wel wat minder warm en wij zittten nu in de koudste periode in Sri Lanka.
    Bedankt voor het complimentje (Maaike).

Leontine, ik heb contact met Els en zij komt sowieso naar dovenschool. Ik laat je nog weten (Lianne).

Delina, we blijven een maand in Sri Lanka en we helpen daar zoveel mogelijk waar nodig is. Bij volgende blog kan je lezen dat hoe is het onderwijs daar.

Groeten,

Lianne en Maaike

• 03 Februari 2015 - 10:55

Matthijs Wubbolts :

Hee lieve Lianne en Maaike!

Eindelijk heb ik nu tijd om jullie verslagen te gaan lezen. Nu heb ik net jullie eerste verslag met alle plezier gelezen. Hartstikke leuk wat jullie allemaal hadden beleven de eerste dagen in Sri lanka. En inderdaad wat Dikkie had gezegd, het avontuur begon al toen jullie aankwamen op het vliegveld in Colombo. En die taxi trip naar de school. "Heerlijk" chaos en allemaal Sri Lankanen op het verkeer (die vrouwen met hun traditionele kleding). Geweldig! Super dat jullie nog een ingecheckte koffer meemochten! Wat zullen ze blij zijn met alle elektronica die jullie mee hebben genomen. Leuk dat jullie de speeltuin hebben opgeknapt! Ben benieuwd naar de foto's! Ook ben ik benieuwd naar jullie volgende verslagen en die ga ik nu lezen.

Heel veel liefs,

Matt from the Netherlands