de eerste week op school - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van Lianne en Maaike Westenberg en Spit - WaarBenJij.nu de eerste week op school - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van Lianne en Maaike Westenberg en Spit - WaarBenJij.nu

de eerste week op school

Blijf op de hoogte en volg Lianne en Maaike

23 Januari 2015 | Sri Lanka, Moratuwa

Hallo trouwe lezers,

Wij geven een tip om eerst de eerste foto te bekijken voordat je deze onderstaande verhaal gaat lezen.
Op de eerste foto zie je de dagprogramma wat wij de hele dag door doen. Hieronder zetten wij de korte beschrijving van bijzonderheden van die dag zelf. Onze dag begint om half 8 tot 2 uur en van half 4 tot 9 uur ‘s avonds

Maandag
Vandaag was de eerste schooldag hebben wij volledig meegedraaid met de programma.
We beginnen met de dag eerst met meditatie en yoga. Daarna hebben eerst de kleine kinderen gymnastiek daarna grote kinderen.
Na het gymnastiek zijn wij bij de kleine kinderen wezen kijken in de lagere klassen hoe ze daar allemaal doen. Op dovenschool wordt er drietalige onderwijs gegeven aan de kinderen (Sri Lankees, Engels en Gebarentaal).

Eind van de middag zijn wij model geweest voor de kinderen, zodat ze kunnen leren bij ons hoe het make-up wordt gebruikt en hoe kan je haren in model doen. Iedereen vond ons prachtig. Ook hebben wij apen in de bomen gezien, waardoor iedereen ineens alert was.

Dinsdag
Vanmorgen hebben wij kingcokke (smaakt beetje naar mango) geproefd. Maaike vond hem niet zo lekker maar Lianne wel. Tijdens het drinken kregen wij een uitleg waarom gisteren iedereen alert was toen de apen er waren. Tineke heeft verteld dat de apen regelmatig dingen kapot maken, waaronder spullen van de watertoren. Als de watertoren kapot is, krijgen wij geen water meer.

Na het proeven hebben wij mee gedaan met de dansles. De kinderen vinden het geweldig dat wij meedoen met het dansen.
Een leerling was jarig op die dag en wij hebben gezien hoe ze het zijn verjaardag vieren. Eerst wordt voor de jarige gezongen. De jarige leerling krijgt een kado van Tineke. Na het krijgen van het kado heeft de jarige cake gesneden en uitgedeeld aan andere kinderen.

Tijdens het pauze hebben wij een vergadering bijgewoond. Tiijdens vergadering hebben wij de spullen demonstreren wat wij allemaal meegebracht. De medewerkers waren wel onder indruk van hoeveelheid spullen die wij ingezameld hebben. Na het demonstreren van spullen hebben wij een portret gekregen van de leraar die dansles heeft gegeven aan de kinderen vanmorgen.

Op school is er vak handwerk en op dit moment wordt vooral hakenles gegeven. We hebben geholpen bij het haken en de kinderen vonden het prachtig dat wij hebben geholpen bij het haken.
Met twee dove dames zijn wij naar de stad geweest om sari en andere kleren te kopen. ‘s Avonds was erg druk op de weg en we konden haast niet met de bus mee. Want de bus was propvol met mensen die naar huis wilde gaan.

Woensdag
Vandaag hebben wij vooral geholpen met de computerles. Na de pauze hebben wij voorbereidingen gedaan voor de les van vanmiddag. Die middag hebben wij vooral ondersteuning gegeven aan tekenlessen en we hebben zelf paar tekeningen gemaakt. De kinderen hebben verschillende tekeningen gemaakt voor kaartenverkoop voor aanstaande zondag.

Donderdag
De werk van kinderen die ze gisteren hebben getekend, die hebben wij vandaag afgemaakt door getekende kaartjes op grote kaarten geplakt (zie foto). Daarna hebben wij in de tuin geholpen bij de oudste kinderen .
We keken erg naar uit hoe de dansles gegeven wordt. De meiden waren mooi aangekleed en daarna moesten jongens dansen. Maaike heeft een kleine toneelstukje gekregen van de jongens en heeft gelachen hoe de voorstelling was. Lianne heeft cricket meegespeeld met kinderen en dat is een Engelse sport die wordt vaak gespeeld in Sri Lanka.

Deze week was vooral veel observeren en mogelijk helpen waar wij kunnen helpen.

tot de volgende blog.

• 23 Januari 2015 - 14:07

Henriëtte Spit:

Wat zal de tijd vliegen omdat het vast heel erg leuk is daar! Maaike heeft de laatste tijd veel gehaakt, dus dat moet wel lukken tijdens de handwerklessen daar!

• 24 Januari 2015 - 12:50

Lianne En Maaike Westenberg En Spit:

Hallo Lezers,

Wij hebben bij vorige blog vragen van jullie beantwoord, jullie kunnen teruglezen in de reacties

groetjes,

• 25 Januari 2015 - 15:43

Bert:

Ik lees Maaike kingcokke niet lekker vindt. Ik wel wilt proberen kingcokke omdat ik mango lekker vind. Jullie ook lekker zijn Hihi.ik wel gaat volgen jullie blogK

• 25 Januari 2015 - 15:47

Bert:

Ik wel wilt proberen kingcokke omdat ik mango lust wel. Maaike niet lekker vinden wel jammer. Ik leuk vind is lezen julli blog want jullie Ook lekker zijn Hihi. Jullie niet kennen mij maar ik jullie beetje wel

• 03 Februari 2015 - 11:16

Matthijs Wubbolts :

Hee lieve Lianne en Maaike,

Hier ben ik weer, en net heb ik alle foto's bekeken. Wauw! Hoe nostalgie dit! Gaaf om die mensen / plekken weer terug te zien op de foto's. Leuk dat jullie met jullie witte / lichte kleding naar de tempel mochten. Was wel een bijzondere ervaring, niet waar? Wow wat hebben jullie veel elektronica meegenomen, zeg! Heb het gezien op de foto, toen jullie die elektronica aan Tineke en andere mensen hadden gedemonstreerd. Fantastisch. Leuk dat jullie ook aan allerlei handgemaakte spullen hadden gewerkt. Ze zijn prachtig nietwaar? Destijds had ik best veel spullen gekocht en meegenomen naar Nederland haha. Ook gaaf dat jullie de dansles bij hadden gewoond. Wat hadden ze vast ontzettend gelachen hoe jullie dansten. Zelf had ik ook een keer gedanst, maar ik bakte er helemaal niks van. Hahah.

Ga nu jullie laatste verslag lezen. Wat schrijven jullie tot nu toe echt heel leuk! Houden zo he :-)

Heel veel liefs xxx Matt