Laatste week in Sri Lanka - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van Lianne en Maaike Westenberg en Spit - WaarBenJij.nu Laatste week in Sri Lanka - Reisverslag uit Moratuwa, Sri Lanka van Lianne en Maaike Westenberg en Spit - WaarBenJij.nu

Laatste week in Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Lianne en Maaike

12 Februari 2015 | Sri Lanka, Moratuwa

Beste lezers,

Donderdag 5 februari
‘s Ochtends vroeg ging Maaike met haar moeder en broer op rondreis in Sri Lanka voor paar dagen. Lianne blijft op dovenschool, daar helpt zij waar zij kan. Vanmorgen kwam Elisabeth (dove vrouw uit België) op bezoek, Lianne kent haar via onze gezamenlijke vriendin uit Nederland. Elisabeth deed mee aan het dagprogramma van dovenschool en ik heb haar rondgeleid door dovenschool. Na de yoga en mediteren ontdekken de kinderen dat poesje heeft 3 muizen gevangen (ze leven nog) en ze hebben muizen in een bak gedaan. Toen iedereen de muizen in een bak heeft gezien, de muizen werden vrijlaten buiten schoolterrein. Elisabeth heeft zelfgemaakte kokoslampen aan iedereen laten te zien. Elisabeth en ik hebben andere school voor gehandicapten bezocht. Die school is voor gehandicapten waaronder syndroom van down, blinden, enzovoorts.

De kinderen heeft een vlag van Sri Lanka aan mij getoond en ze gaven uitleg wat de kleuren betekent.

Groen staat voor de moslims, oranje staat voor Tamils (die leven vooral in noord van Sri Lanka) en geel staat voor minderheden. De leeuw staat voor de onafhankelijkheid van het land.

Vrijdag 6 februari
Er wordt elk week individuele logopedie gehouden, vandaag had ik een spreekstoel in het praktijk gezien. Er was een beauty les geweest, de meiden gingen een gezichtsmasker verzorgen.
‘s Avonds gingen we een film ‘’Spirit’’ te kijken, er wordt vaak de films getoond in ‘s weekends.

Zaterdag 7 februari
Vandaag was een schoonmaakdag, ik ging het gastenhuis schoonmaken. Er werden de witte muren opnieuw geverfd met witte kleur, zodat het ziet netjes uit.
Vandaag had ik de kaarten geschreven en op het post gedaan. Postzegels kost hier 75 roepies (het is ongeveer 50 cent om een kaart met postzegel sturen naar Nederland). In Sri Lanka kost een postzegel 10 roepies.

Zondag 8 februari
Vandaag kwamen de kinderen naar school, want maandag begint weer school. Er zijn nu ongeveer 50 kinderen op de school zijn. ‘s Middags ging ik samen met paar dove jongeren naar het strand, daar hadden we zonsondergang gezien. In de buurt is er vlakbij de treinspoor, iedereen kunnen gewoon zomaar oversteken. Alleen moeten ze wel goed opletten ivm hun eigen veiligheid om veilig over te kunnen steken.

Maandag 9 februari
Vanmorgen had ik een les bijgewoond en daar heb ik Sri Lankaanse alfabet proberen over te schrijven, Sri Lankaanse alfabet heeft totaal 56 letters. Het bestaat vaak uit de klanken bijvoorbeeld kha of ka. Verder heb ik geholpen met rekenles. Er is nieuwe huisdier gekomen, een jonge schildpad. Er zijn nu totaal 3 schildpadden op school.

Dinsdag 10 februari
‘s Ochtends wordt een dansles gehouden. Na schooltijd was een uurtje zodat iedereen maakt zijn huiswerk onder begeleiding van docenten. Een paar meiden vroegen zich af of mijn rode haar echt kleur is. Ze dachten dat mijn rode haar is geverfd. Maaike kwam met haar moeder en broer terug van tripje in Sri Lanka.

Hier komt een stukje van Maaike’s rondreisje door Sri Lanka. Misschien heb jullie al vernomen dat mijn moeder en mijn broer in Sri Lanka zijn om vakantie te vieren. Eerst zijn we naar noorden van Sri Lanka geweest. Daarna hebben wij ook de tempel van de tand van boedha gezien in Kandy. Ook hebben wij kruidentuin gezien en ik vond erg bijzonder. Wij hebben ook veel uitleg gekregen hoe alles werkte en welke mengsel bij welke moet om gewenste resultaat te krijgen. Daarna hebben wij ook wilde dieren gezien. Krokodillen, olifanten, leguaan, luipaard, buffels, toekan en apen gezien. Deze dieren hebben wij met een jeep in een natuurpark gezien. Ook hebben wij fort in Galle bezocht maar toen begon te regenen. Net alsof een zwembad die open is gegaan.

Woensdag 11 februari
Vandaag hebben wij de 3e schilpad bekeken want die was gisteren zoekgeraakt. Voor de pauze hebben wij met de kleine kinderen belletjes geblazen, de kinderen vonden het geweldig. Vandaag hebben we weer sari aangetrokken om samen met Maaike’s moeder en broer op de foto’s samen. Er zijn mooie foto’s uit gekomen. Vandaag was er ook extra handwerkles naast het tekenen. Maaike hielp bij het handwerk, er werd een nieuwe techniek geleerd namelijk breien. Lianne hielp bij het tekenles, deze keer hebben ze met tandenborstel verf verspreid door tegen elkaar te bewegen . Eerst moesten ze een figuur uit knippen dan verf op de tandenborstel doen en dan verspreiden over het papier. Zo krijg je grappige beelden. Daarnaast zijn wij met allen en medewerkers naar de tempel geweest.

Groetjes uit zonnige Sri Lanka,
Lianne en Maaike

• 12 Februari 2015 - 19:25

Dikkie:

Wat gaat de tijd snel! Jullie houden ons hier in Nederland goed op de hoogte.
    Het pakje voor de school van Harshini kan niet afgeleverd worden, deel de spulletjes maar uit voor The School for the Deaf; in ieder geval niet terug naar huis nemen!